My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę i kod nasze terytorium
Projekt Erasmus +
„My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę
i kod nasze terytorium”
Projekt „My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę i kod nasze terytorium” finansowany jest ze środków Unii Europejskiej,
z programu Erasmus +, akcja 201 i skierowany jest dla klas młodszych. Oprócz szkoły z Polski udział w projekcie biorą szkoły z Włoch, Chorwacji i Litwy. Projekt będzie realizowany w naszej szkole w latach 2018-2020.
W projekcie poprowadzimy naszych uczniów w odkrywaniu znanych i nieznanych miejsc związanych z naszym otoczeniem. Często zdarza się, że w mieście jest miejsce, pomnik, które zasługuje na poznanie, ale zamiast tego jest ignorowane nawet przez własnych mieszkańców. Nasi uczniowie staną się małymi odkrywcami i będą poszukiwać takich miejsc, zabytków lub obiektów, które wydają się nie mieć sławy, ale na które należy zwrócić uwagę ze względu na ich ważną przeszłość. Z pomocą ludzi, którzy mieszkają w pobliżu, nasi uczniowie zrekonstruują historię tych miejsc, w każdym szczególe ich dotyczącym np. historie, zdjęcia, a następnie, jak mali geografowie, prześledzą dawne i obecne szlaki lub ścieżki, natomiast dzięki nowej technice obliczeniowej "kodowania", będą tworzyć papierowe i wirtualne mapy tych miejsc.
Chcemy wprowadzić w naszych szkołach korzyści płynące z "myślenia komputerowego". Nauczając "kodowania" uczniowie będą w stanie poradzić sobie teraz i w przyszłości ze złożonymi problemami, nauczą się, jak podchodzić do nich rozumowo, przyjmując krok po kroku rozwiązania, które uważają za najlepsze, wymyślą jasny opis tego, co robić i kiedy to robić. Cele, które zamierzamy osiągnąć, są następujące:
- rozwijanie świadomości na temat własnego terytorium: jego historii, zasobów artystycznych i jego możliwości turystycznych;
- odkrywanie i odzyskiwanie zapomnianych dzieł sztuki w swoim otoczeniu;
- podarowanie dzieciom możliwości "opowiadania" własnego terytorium innym, przy użyciu wspólnego języka;
- wykorzystywanie narzędzi ICT i Internetu do uczenia się w krytyczny i świadomy sposób;
- uczenie się myślenia komputerowego w celu rozwijania kompetencji logicznych i zdolności rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i efektywny (kodowanie);
- poznanie i używanie oprogramowania i przestrzeni programowania krok po kroku: Swatch, Blocky, Padlet platform.
Artykuły
IV spotkanie w Częstochowie
Powitanie gości Erasmus +
„My mali odkrywcy XXI wieku...gotowi by stworzyć mapę i kod naszego terytorium”
W środę 25 września przybyli do nas nauczyciele z Chorwacji, Litwy, Włoch oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Częstochowy i władz samorządowych.
Podczas uroczystej akademii, która pozwoliła zaprezentować talenty aktorskie, muzyczne i taneczne naszych uczniów, mogliśmy podziwiać uczniów w skeczu "Złota rybka", duet muzyczny Maja Bryła i Szymon Kuliński oraz zespoły "Tęczowe rurki", "Promyczki".
Wszyscy z ogromnym aplauzem przyjęli wspaniałe występy dzieci: staropolski taniec polonez, polskie tańce ludowe, wykonanie włoskiej piosenki "Mamma Maria", rytmy bum- bum rurek, odtwarzające piosenkę "Panie Janie"i taniec chorwacki „Plejksavac kolo”.
Sukces uczniów był efektem talentu i umiejętności nauczycieli przygotowujących akademię.
Uroczystość dostarczyła wielu wzruszeń i pozytywnych przeżyć.
Impreza została zarejestrowana przez TV Orion Częstochowa.
Link do obejrzenia: http://www.tvorion.pl/?action=show_news&idNews=28329
III wizyta na Litwie w ramach Erasmus +
W dniach 21-24 maja 2019 roku nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w kolejnej projektowej mobilności w ramach partnerskiego projektu programu Erasmus +, pod nazwą: „My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę i kod nasze terytorium”. Tym razem było to przedszkole na Litwie w mieście Telsze. Ponownie razem z nauczycielami z Polski w spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z Litwy, Chorwacji i Włoch. Celem wizyty było zaprezentowanie dotychczasowych prac nad projektem.
Pobyt na Litwie nauczycielom urozmaicały występy dzieci oraz wycieczki po okolicy. Nasi nauczyciele m.in. zwiedzili muzeum bursztynów, degustowali sery, spotkali się z burmistrzem oraz jedli kolację przy akompaniamencie muzyki folkowej.
We wrześniu przedstawiciele poszczególnych szkół z zaprzyjaźnionych krajów spotkają się w naszej szkole.
II wizyta w Slatinie - Chorwacja
W dniach 02-06 kwietnia 2019r. nauczyciele z naszej szkoły, pani Ilona Woźniak i pan Michał Śpiewak odwiedzili kolejną partnerską szkołę, Osnovna škola Josipa Kozarca, w Slatinie w Chorwacji. Razem z nauczycielami z Polski w spotakniu uczestnieczyli nauczyciele z Litwy i Włoch. Celem wizyty było zaprezentowanie dotychczasowych prac nad projektem.
Nasz projekt jest realizowany w dwóch obszarach. Pierwsza część to przegląd znanych i nieznanych miejsc i zabytków. Celem jest, aby uczniowie i partnerzy lepiej poznali swoje terytorium. Uczniowie staną się „małymi badaczami” i będą szukać takich miejsc, miejsc i obiektów, które nie są znane, ale powinny być spowodowane ich znaczącą przeszłością. Z pomocą ludzi mieszkających w pobliżu uczniowie zrekonstruują historię tych miejsc i jako mały geograf będą podążać starymi i nowymi drogami, a dzięki technice „kodowania” będą tworzyć papier i mapy cyfrowe.
Druga część projektu to mapowanie pisemne i cyfrowe z wykorzystaniem technik „kodowania”. Jest to bardziej ambitna część projektu, ale także najbardziej interesująca ze względu na rozwój edukacyjny i rozwój osobisty uczniów.
W pierwszym dniu wizyty w szkole, w Slatinie uczniowie zaprezentowali któtki program artystyczny, w którym odtworzyli krótką historię swojej miejscowości. Następnie odbyły się warsztaty przygotowanych przez nauczycieli i uczniów od 1 do 6 klasy szkoły podstawowej Josipa Kozaraca w Slatinie. W ten sposób uczniowie przygotowali nauczycieli z krajów partnerskich na ciekawą grę terenową "Polowanie na skarby". Uczniowie klasy szóstej zademonstrowali, jak odnaleźć się na mapie regionu i plan miasta Slatina, a następnie kolejne warsztaty, podczas których uczniowie klas piątych i...
Konkurs na LOGO - projektu Erasmus + „My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę i kod nasze terytorium”
Konkurs – stwórz logo
Uczniowie klas I-IV naszej szkoły uczestniczą w międzynarodowym Projekcie Erasmus+ „My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę i kod nasze terytorium”. Oprócz szkoły z Polski udział w projekcie biorą szkoły z Włoch, Chorwacji i Litwy. Uczniowie staną się małymi odkrywcami i będą odkrywać miejsca bardziej i mniej znane, związane z naszym otoczeniem.
Pierwszym zadaniem, przed którym staną nasi uczniowie, będzie stworzenie logo projektu, dlatego ogłaszamy konkurs wśród uczniów klas I-IV. Użyjcie swojej wyobraźni oraz kreatywności i stwórzcie charakterystyczny, unikalny i międzynarodowy znak dla naszego projektu.
I wizyta w Monreale - Włochy
W dniach 19-24 listopada 2018 roku, p. Urszula Pianka-Panek – wicedyrektor, p. Monika Cudzik – wychowawca kl. I a, p. Jolanta Ziemkiewicz-Fajer – wychowawca kl. II b, p. Joanna Dzieja – nauczyciel j. angielskiego, wzięły udział w pierwszej projektowej mobilności w ramach partnerskiego projektu programu Erasmus Plus, pod nazwą: „My mali odkrywcy XXI wieku.....gotowi by stworzyć mapę i kod nasze terytorium”.
Spotkanie odbyło się w mieście Monreale, we Włoszech w szkole Istituto Comprensivo „Francesca Morvillo”. Razem z przedstawicielami z Polski, w spotkaniu uczestniczyli również nauczyciele z Litwy oraz Chorwacji. Celem wizyty było rozdzielenie zadań podjętych w ramach programu Erasmus Plus. Podczas wizyty miałyśmy możliwość uczestniczenia w lekcjach z dziećmi, , mogąc w ten sposób poznać warsztat i metody pracy naszych włoskich koleżanek oraz atmosferę nauczania we włoskiej szkole.
Ponadto, brałyśmy udział w warsztatach dotyczących kodowania. Wszystkie kraje partnerskie zaprezentowały przygotowane wcześniej materiały dotyczące swoich miejscowości i szkół.
Aspektem kulturowym objętym programem mobilności były wyprawy edukacyjne mające na celu zapoznanie się z głównymi atrakcjami turystycznymi w Monreale i miejscowości Caltagirone. Program zwiedzania obejmował: Katedrę w Monreale słynącej z unikatowych form budownictwa wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, ratusz oraz rynek miasta. W Caltagirone miałyśmy możliwość...